söndag 9 september 2012



Vi vill verka för en rättvis bedömning i bild!

Därför har vi formulerat följande text, som innehåller regler och information.


·      Bedömningen grundar sig på den aktivitet som sker på lektionerna; Skissarbete, samtal, diskussioner, sökande efter inspirationsmaterial, läxförhör, prov, engagemang under redovisningar (engagemang visar du genom att lyssna aktivt och ställa frågor så att en utvecklande diskussion kan äga rum.) Slutprodukten (det färdiga arbetet) utgör endast en av flera delar som ligger till grund för ditt betyg.

·      Vid sjukdom eller annan giltig frånvaro gäller följande: Viss förlorad tid kan tas igen i skolan på omprovstid. Omständigheterna är inte desamma som på bildlektionerna i bildsalen. Här bedöms endast resultatet, eftersom ditt processarbete inte blir synligt för bildläraren.

·      Resultatet på ett eventuellt läxarbete, fungerar endast som förstärkning till den betygsnivå du redan ligger på och kan således inte leda till ett högre betyg. Arbete som genomförs utanför skolan kan inte höja ditt betyg, och är därför inte betygsgrundande.


·      Individuella lägesrapporten, om var du befinner dig på betygsskalan, genomförs på förutbestämda tider. Vid speciella behov kan du komma överrens om tid, då ett kortare samtal kan äga rum för att ge en djupare förståelse för din fortsatta utveckling.

      Men kom ihåg, träning ger färdighet! Det gäller för bildämnet liksom för andra ämnen t.ex. idrott, musik, dans mm.  Så vill du nå höga resultat så kan du alltid träna hemma.