Vi vill verka för en rättvis bedömning i bild!
Därför har vi formulerat följande text, som innehåller regler och information.
·
Bedömningen grundar sig på den aktivitet som
sker på lektionerna; Skissarbete,
samtal, diskussioner, sökande efter inspirationsmaterial, läxförhör, prov,
engagemang under redovisningar (engagemang visar du genom att lyssna aktivt och
ställa frågor så att en utvecklande diskussion kan äga rum.) Slutprodukten (det färdiga arbetet) utgör
endast en av flera delar som ligger
till grund för ditt betyg.
·
Vid sjukdom eller annan giltig frånvaro gäller
följande: Viss förlorad tid kan tas igen i skolan
på omprovstid. Omständigheterna är inte desamma som på bildlektionerna i
bildsalen. Här bedöms endast resultatet, eftersom ditt processarbete inte blir
synligt för bildläraren.
·
Resultatet på ett eventuellt läxarbete, fungerar
endast som förstärkning till den betygsnivå du redan ligger på och kan således
inte leda till ett högre betyg. Arbete
som genomförs utanför skolan kan inte höja ditt betyg, och är därför inte
betygsgrundande.
·
Individuella lägesrapporten, om var du befinner
dig på betygsskalan, genomförs på förutbestämda tider. Vid speciella behov kan
du komma överrens om tid, då ett kortare samtal kan äga rum för att ge en
djupare förståelse för din fortsatta utveckling.
Men kom ihåg, träning ger färdighet! Det gäller för
bildämnet liksom för andra ämnen t.ex. idrott, musik, dans mm. Så vill du nå höga resultat så kan du
alltid träna hemma.