
Område: Djur och natur, vad händer? (Skrapkartong)
Förankring
i Lgr.11
Skolans
värdegrund och uppdrag: sid 9
”Genom ett miljöperspektiv får de
möjligheter att ta ansvar för den miljö de själva direkt kan påverka och
skaffa ett personligt förhållningssätt till övergripande och globala frågor”.
Syfte:
sid. 20
”Undervisningen i ämnet bild ska syfta till
att eleverna utvecklar kunskaper om hur bilder skapas och tolkas.”
|
Innehåll:
(vad, hur, varför)
Vi ser på
några filmklipp från SVT (Fridlyst, som handlar om utrotningshotade djur). Du
väljer vilket djur/område som skall utgöra grunden i ditt arbete.(Kanske
söker du mer inspirations material, det är viktigt att du arbetar med något
som engagerar dig.) Nu är det dags att söka upp en lämplig bild att utgå
ifrån, och som passar till tekniken, skrapkartong.
Med hjälp
av karbonpapper för du över bildens konturer till skrapkartongen. Med hjälp
av skrapan arbetar du så att de ljusa partierna framkommer på kartongen. Det
går inte att sudda! Variera dig mellan täta och glesa streck/punkter för att
få skiftningar mellan ljus och skugga.
När du
avslutat skrap arbetet återstår själva monteringen. Här finns nu möjlighet
att hitta ett personligt uttryck för din bild, så att din åsikt kommer fram.
Använd de material du behöver, kanske en annan bild. I uppgiften ingår det
att ha med ett eller flera ord. Uppgiften skall bilda en helhet, där din
åsikt framkommer.(ett samspel mellan orden/ bilden och monteringen.)
Du tränar
samspelet mellan handen och hjärnan. Du sätter samman bild och text i syfte
att framföra en åsikt.
|
Tid: 80 min. X 4 (4 lektioner.)
Material: skrapkartong och valfritt till
montering.
|
Nya glosor:
Skrapkartong, kontur, karbonpapper
|
Bedömning:
På vilket
sätt du engagerar dig i att finna en lämplig bild (för tekniken)att utgå
ifrån, och engagemanget i sökande av ämnesområde.
På vilket
sätt du arbetar med processen, skisser, letande efter inspiration. mm
Tålamodet,
när du arbetar med tekniken och analyserandet av utgångsbilden. (var är
ljusas respektive mörkast) Hantverksskickligheten i utförandet. Hur väl din
åsikt/uttryck i arbetet visas.
Hur du
hittar sätt att formulera egna
idéer, och hur du hittar handlings vägar att föra arbetet vidare.
Hur du
resonerar kring ditt och andras verk i redovisningar.
Bilderna/arbetet är avslutade,
genomarbetade och presenterade(redovisade).
Löst själva uppgiften och inget annat.
Hur de nya glosorna bearbetas och förstås.
Att/hur du utnyttjar tidigare kunskaper du
erövrat under bildlektionerna.
För mer utförlig förklaring se skolverkets
kunskapsmatris matris.
|