måndag 10 september 2012


Bildsapp (sammanfattande projektplanering. Eller lpp)

Område: Djur och natur, vad händer? (Skrapkartong)


Förankring i Lgr.11
Skolans värdegrund och uppdrag: sid 9
Genom ett miljöperspektiv får de möjligheter att ta ansvar för den miljö de själva direkt kan påverka och skaffa ett personligt förhållningssätt till övergripande och globala frågor”.

Syfte: sid. 20
Undervisningen i ämnet bild ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om hur bilder skapas och tolkas.”


Innehåll: (vad, hur, varför)
Vi ser på några filmklipp från SVT (Fridlyst, som handlar om utrotningshotade djur). Du väljer vilket djur/område som skall utgöra grunden i ditt arbete.(Kanske söker du mer inspirations material, det är viktigt att du arbetar med något som engagerar dig.) Nu är det dags att söka upp en lämplig bild att utgå ifrån, och som passar till tekniken, skrapkartong.
Med hjälp av karbonpapper för du över bildens konturer till skrapkartongen. Med hjälp av skrapan arbetar du så att de ljusa partierna framkommer på kartongen. Det går inte att sudda! Variera dig mellan täta och glesa streck/punkter för att få skiftningar mellan ljus och skugga.
När du avslutat skrap arbetet återstår själva monteringen. Här finns nu möjlighet att hitta ett personligt uttryck för din bild, så att din åsikt kommer fram. Använd de material du behöver, kanske en annan bild. I uppgiften ingår det att ha med ett eller flera ord. Uppgiften skall bilda en helhet, där din åsikt framkommer.(ett samspel mellan orden/ bilden och monteringen.) 
Du tränar samspelet mellan handen och hjärnan. Du sätter samman bild och text i syfte att framföra en åsikt.


Tid: 80 min. X 4 (4 lektioner.)

Material: skrapkartong och valfritt till montering.
Nya glosor:
Skrapkartong, kontur, karbonpapper
Bedömning:
På vilket sätt du engagerar dig i att finna en lämplig bild (för tekniken)att utgå ifrån, och engagemanget i sökande av ämnesområde.
På vilket sätt du arbetar med processen, skisser, letande efter inspiration. mm
Tålamodet, när du arbetar med tekniken och analyserandet av utgångsbilden. (var är ljusas respektive mörkast) Hantverksskickligheten i utförandet. Hur väl din åsikt/uttryck i arbetet visas.

Hur du hittar sätt att formulera egna idéer, och hur du hittar handlings vägar att föra arbetet vidare.
Hur du resonerar kring ditt och andras verk i redovisningar.

Bilderna/arbetet är avslutade, genomarbetade och presenterade(redovisade).
Löst själva uppgiften och inget annat.
Hur de nya glosorna bearbetas och förstås.
Att/hur du utnyttjar tidigare kunskaper du erövrat under bildlektionerna.
För mer utförlig förklaring se skolverkets kunskapsmatris matris.