onsdag 25 juli 2012


Bildsapp (sammanfattande projektplanering. Eller lpp)

Område:  Känslofigur

Förankring i Lgr.11
Syfte sid 20
I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaperom hur man framställer och presenterar egna bilder med olika metoder, material och uttrycksformer. ”

Innehåll: (vad, hur, varför)
Du formar en lerklump, vikt mini 350gr- max 650gr, som skall uttrycka den känsla du i förväg valt. Formen skall vara 3 dimensionell.
 F ör att hitta en lämplig form, till din skulptur, har du i förväg tecknat 1-3 skisser. Det är lämpligt att söka inspiration i böcker och i media.  Tänk på att du skall kunna visa inspirations material vid redovisningen. 
Skulpturen kan ha formen av en människa, ett djur eller bara vara en form.
Efter ett par veckor när figuren är bränd, skall du fotografera skulpturen (min 1 max 3 Fotos). Fotografiet skall förstärka din valda känsla. Här kan du använda rekvisita och/eller ha med dig själv eller din kamrat i bilden. Fotografiet får redigeras i bildredigeringsprogram.
Fotografiet skickas alt. Läggs upp på bildhemsidan.
Uppgiften redovisas med skulptur, fotografi samt skiss.

Här finns det stort utrymme att skapa något personligt, och under resans gång kommer du att upptäcka hur verket och ditt synsätt utvecklas.
Uppgiften ger dig möjlighet att hitta ett personligt uttryck.

Tid: 80 min. x 3-4 ggr(3-4 lektioner)

Material: Vitlera, penna, papper sudd, kamera och ev. rekvisita

Nya glosor:
keramik, modellering, modelleringspinnar, abstrakt

Bedömning:
På vilket sätt du engagerar dig i att finna en lämplig form.
På vilket sätt du arbetar med processen, skisser, letande efter inspiration. mm
Tålamodet, när du valt teknik och tillvägagångssätt. Hantverksskickligheten i utförandet.

 Hur du hittar sätt att formulera egna idéer, och hur du hittar handlings vägar att föra arbetet vidare.
Hur du resonerar kring ditt och andras verk i redovisningar.

Bilderna/arbetet är avslutade, genomarbetade och presenterade(redovisade).
Löst själva uppgiften och inget annat.
Hur de nya glosorna bearbetas och förstås.
Att/hur du utnyttjar tidigare kunskaper du erövrat under bildlektionerna.
För mer utförlig förklaring se skolverkets kunskapsmatris matris