
Område: Känslofigur
Förankring
i Lgr.11
Syfte sid
20
”I undervisningen ska eleverna ges
möjlighet att utveckla kunskaperom hur man framställer och presenterar egna
bilder med olika metoder, material och uttrycksformer. ”
|
Innehåll:
(vad, hur, varför)
Du formar
en lerklump, vikt mini 350gr- max 650gr, som skall uttrycka den känsla du i
förväg valt. Formen skall vara 3 dimensionell.
F ör att hitta en lämplig form, till
din skulptur, har du i förväg tecknat 1-3 skisser. Det är lämpligt att söka
inspiration i böcker och i media.
Tänk på att du skall kunna visa inspirations material vid
redovisningen.
Skulpturen
kan ha formen av en människa, ett djur eller bara vara en form.
Efter ett
par veckor när figuren är bränd, skall du fotografera skulpturen (min 1 max 3
Fotos). Fotografiet skall förstärka din valda känsla. Här kan du använda
rekvisita och/eller ha med dig själv eller din kamrat i bilden. Fotografiet
får redigeras i bildredigeringsprogram.
Fotografiet
skickas alt. Läggs upp på bildhemsidan.
Uppgiften
redovisas med skulptur, fotografi samt skiss.
Här finns
det stort utrymme att skapa något personligt, och under resans gång kommer du
att upptäcka hur verket och ditt synsätt utvecklas.
Uppgiften
ger dig möjlighet att hitta ett personligt uttryck.
|
Tid: 80 min. x 3-4 ggr(3-4 lektioner)
Material: Vitlera, penna, papper sudd,
kamera och ev. rekvisita
|
Nya glosor:
keramik, modellering, modelleringspinnar,
abstrakt
|
Bedömning:
På vilket
sätt du engagerar dig i att finna en lämplig form.
På vilket
sätt du arbetar med processen, skisser, letande efter inspiration. mm
Tålamodet,
när du valt teknik och tillvägagångssätt. Hantverksskickligheten i
utförandet.
Hur du hittar sätt att formulera egna idéer, och hur du hittar
handlings vägar att föra arbetet vidare.
Hur du
resonerar kring ditt och andras verk i redovisningar.
Bilderna/arbetet är avslutade,
genomarbetade och presenterade(redovisade).
Löst själva uppgiften och inget annat.
Hur de nya glosorna bearbetas och förstås.
Att/hur du utnyttjar tidigare kunskaper du
erövrat under bildlektionerna.
För mer utförlig förklaring se skolverkets
kunskapsmatris matris
|